یادداشت وبسایت کانادایی بر فیلم تازه اصغر فرهادی
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۵۵۱۰
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی «قهرمان»، منتقد وبسایت «ای وی کلاب» (A.A. Dowd) پس از تماشای فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در فستیوال فیلم تورنتو، نوشت: «هر فستیوالی یا باید با فیلمی از اصغر فرهادی شروع شود یا با فیلمی از او تمام شود؛ در حالت اول، حواس و چشاییتان در شروع فستیوال تنظیم میشود و در صورت دوم بعضی از طعمهای بد را، میشوید و از بین میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حالا فرهادی دوباره با یک موفقیت دیگر به تورنتو بازگشته است «قهرمان» فیلمی که واقعاً به عنوان پایان قدرتمند فستیوال ۲۰۲۱ تورنتو باید دیده شود. اینکه بعضی چیزها هیچوقت تغییر نمیکنند، خوب است مثل همین که فرهادی هنوز هم به همان قدرت، فیلمهایی فوقالعادهای برای فیلمدوستان میسازد.
همانطور که اغلب فیلمهای فرهادی اینطور هستند، «قهرمان» هم به شکلی غیرقابل پیشبینی آغاز میشود و در ادامه، شوکهکننده پیش میرود.
فرهادی یک داستانگوی متخصص است و به همین دلیل درک میکند که قدیسها بیشتر از افراد خطاکار تلاش میکنند تا قوانین اخلاقی را با منافع شخصی سازگار کنند. او همچنین میداند که تراژدیها (تراژدی داستانی) زمانی که قهرمان داستان نه فقط با دست سرنوشت، بلکه با نقایص و اشتباهات خود شکست میخورد، ضربهزنندهتر هستند. اتفاقی که در «قهرمان» رخ میدهد، زیرا مجموعهای از دروغهای مصلحتی کوچک که رحیم میگوید نهایتاً به سمت خودش برمیگردد.
فرهادی یک منتقد باهوش فرهنگی است. او چه این موضوع را واضح بیان کرده باشد چه نه، «قهرمان» نقدی بر بیرحمی جهان مدرن در مواجهه با بدهکاران است و همینطور نقد یک وسواس عمومی درباره «آبرو» و «شرف» در کنار نتایج معکوس و نقاط تاریک شبکههای اجتماعی. با این همه یک تماشاگر میتواند حتی به این موضوعات اجتماعی در فیلم دقت نکند اما کماکان از روش او در طرح فوقالعاده داستان مبهوت شود؛ روشی که فرهادی مشکلات، نیت شخصیتها و متغیرها را مطرح میکند و آنها را تبدیل به موجی میکند که همه آدمهای اطراف رحیم را در خود میکشد. تا جایی که من به خاطر دارم، هیچ فیلمساز دیگری، چنین علاقه پایدار و در عین حال چنین توان عالیای در به تصویر کشیدن پیامدهای دروغ برای کسی که آن را گفته (فارغ از دلیلش) نداشته است.»
چهل و ششمین جشنواره فیلم «تورنتو» از ١٨ تا ٢٧ شهریور برابر با ٩ تا ١٨ سپتامبر در کانادا برگزار شد و فیلم «قهرمان» در بخش «رخدادهای ویژه» این فستیوال به نمایش درآمد.
کد خبر 5309410 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: اصغر فرهادی فیلم قهرمان جشنواره فیلم تورنتو فیلم کوتاه سینمای مستند حضور هنر ایران در جهان تئاتر ایران هفته دفاع مقدس برنامه تلویزیونی شبکه دو سیما شبکه پنج سیما شبکه یک سیما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم سینمایی موسیقی ایرانی انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«هات داکس» جایزه بهترین مستند بینالمللی را به فیلم هندی داد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فیلم «کِشت انقلاب» به کارگردانی نیشتا جین که درباره کشاورزان هندی است که علیه قوانین جدید مربوط به زمین قیام میکنند، جایزه بهترین فیلم مستند بینالمللی را در جشنواره بینالمللی مستند «هات داکس» کانادا همراه با یک مبلغ ۱۰ هزار دلاری دریافت کرد.
کسب جایزه برتر هیات داوران در جشنواره به این معناست که فیلم جین که اولین بار در «هات داکس» دیده شده، واجد شرایط بررسی در بخش بهترین فیلم مستند در جوایز اسکار خواهد بود.
دیگر برنده جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بینالمللی «مرگ یک قدیس» بود که مستندی درباره کارگردان پاتریشیا بابال بندک را تصویر میکند که دخترش در همان روزی که مادرش ۲۴ سال قبل توسط ۲ مرد مسلح در آن کشور آفریقایی کشته شد، به دنیا میآید و او تصمیم میگیرد به زادگاهش در اوگاندا بازگردد.
جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی به مبلغ ۱۰ هزار دلار به پابلو آلوارز-مسا برای فیلم «تالاب سرباز» تعلق گرفت که درباره کمپین ۲ قرن پیش سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا است.
هیات داوران از این فیلم برای بیان مسایل بیشماری از میراث پسااستعماری از جمله تخریب محیط زیست، زمین و مسایل نظامی که در بینش هنری قوی فیلم منعکس شده و نیز تعهد به فیلمبرداری خیره کننده به صورت ۱۶ میلی متری تجلیل کرد.
جایزه ویژه هیات داوران برای یک مستند بلند کانادایی به کارگردانان مایکل مابوت و لوکا روزنبرگ لی به «هر راه دیگری: داستان جکی شین»، در مورد یک پیشگام سیاهپوست از نشویل اهدا شد.
جایزه بهترین مستند با تاثیر اجتماعی به ارین لاو و امبر اسپینوزا جونز برای «ایستادن بر فراز ابرها» تعلق گرفت که داستان سفر سه خانواده بومی هاوایی برای دفاع از کوه مقدس خود را نشان میدهد.
در همین بخش، هیات داوران از «دیوی» ساخته سوبینا شرستا به دلیل تصویر کردن مبارزه بیپایان یک زن برای قربانیان بیصدا و نادیده گرفته شده خشونت جنسی دوران جنگ تقدیر ویژه به عمل آورد.
«نبرد برای لایکیپیا» به کارگردانی دافنه ماتزیارکی و پیتر موریمی برنده جایزه جدید سرزمین / آسمان / دریا برای یک مستند بلند استثنایی در بخشی رقابتی به همین نام شد.
هیات داوران گفت: این فیلم نگاه فوقالعادهای به هر ۲ سمت کشوری پسااستعماری دارد که در آن تغییرات آب و هوایی مردم را وادار میکند تا به بدترین نمونه خود بدل شوند. همچنین این فیلم نگاه شفاف و سرسختانهای در مبارزه مداوم کنیا برای حقوق زمینهای بومی در دوره خشکسالی سخت ارایه میکند.
هیات داوران همچنین از «یینتا» به کارگردانی جنیفر ویکهام، برندا میشل و مایکل تولدانو که درباره مردم «ووتسووتن» (مردمان بومی بریتیش کلمبیا) در مقابله با عبور لولههای نفت از زمینهایشان است تقدیر ویژه به عمل آورد.
جایزه فیلمساز نوظهور کانادایی به لورنس لِوِسک برای فیلم «اوکوریمونو» رسید که درباره بازگشت زنی به ناکازاکی برای پاکسازی خانه مادرش پس از ۲۰ سال غیبت است. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی آرام اما جدی درباره خاطره خانواده و مرگ یاد کرد.
جایزه بهترین فیلمساز بینالمللی نوظهور به فن وو، کارگردان فیلم «ژی ژی» تعلق گرفت که به بررسی مضامین زن بودن، خودمختاری و خودسازی از طریق خاطرات ویدیویی و آرشیوهای شخصی میپردازد. هیات داوران همچنین از اسماعیل واسکز برنابه کارگردان فیلم «ترانههای بافندگان» که مستندی مکزیکی درباره بافندگان است تقدیر ویژه به عمل آورد.
«سکوت دلیل» کومیانا نواکوا، تحقیقی درباره اردوگاههای فوچا در طول جنگ بوسنی و هرزگوین، جایزه بهترین فیلم مستند با طول متوسط را دریافت کرد و از فیلم «مرد جدید» اثر کارلوس یوری سیونینک تقدیر ویژه به عمل آمد.
جایزه بهترین مستند کوتاه بینالمللی به جانت هاربورد برای «اوتیسم خود را بازی میکند» اهدا شد و هیات داوران از «کریسمس، هر روز» فای تساکاس تجلیل ویژه کردند.
جایزه بهترین مستند کوتاه کانادایی به «آیا من لاغرترین فردی که تا به حال دیدهاید؟» ساخته ایشا مارجارا اهدا و از «درخشش» ایزابل گریگنون فرانکه تقدیر شد.
جایزه اسکاتیابانک به انتخاب دانشجویان مدرسههای سینمایی هم به «اعتصاب» به کارگردانی جوبیل مونوز و لوکاس گیلکی تعلق گرفت. این جایزه به مستندی که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی مخاطبان دانشجویی دریافت کرده، اهدا میشود.
آلیسون دوک تهیه کننده کانادایی فیلم «مادر جدا از هم» لوری تاونشند جایزه دان هیگ را دریافت کرد که به یک تهیه کننده برجسته کانادایی مستقل به منظور قدردانی از دیدگاه خلاقانه، کارآفرینی و کارآفرینی اهدا میشود.
جایزه تجلیل از یک فیلمساز کانادایی با دیدگاهی پرشور، حس قوی عدالت اجتماعی و حس شوخ طبعی هم به میثم معتضدی رسید.
همچنین جمعه شب، رائول پک فیلمسازی از هاییتی، جایزه دستاورد برجسته را دریافت کرد.
اهدای جوایز در حالی صورت گرفت که «هات داکس» ۲۰۲۴ چند روز پیش از شروع این دوره، با خروج کارگردان هنری حسین کوریمبوی و ۱۰ برنامه نویس روزهای ناآرامی را تجربه کرد.
برگزارکنندگان «هات داکس» گفتند که در مجموع، ۱۵ جایزه جمعه شب در مرکز نوآوری اجتماعی در تورنتو طی مراسمی که هیچ رسانهای به دلیل ظرفیت محدود دعوت نشده بود، اهدا شد.
سی و یکمین دوره جشنواره «هات داکس» که از ۲۵ آوریل شروع شده امشب یکشنبه ۵ ماه می به کار خود پایان میدهد و پس از آن برنده جایزه تماشاگران برای بهترین مستند کانادایی با یک جایزه نقدی ۵۰ هزار دلاری را معرفی میکند.
کد خبر 6097203