اصغر فرهادی: کیفیت فیلم ماندگاری آن را تضمین میکند
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۹۹۰۸
مجله ورایتی در یک مجموعه جدید تحت عنوان سفر من به اسکار (My Journey to the Oscars) با کارگردانانی که فیلمشان به فهرست کوتاه اسکار بهترین فیلم بینالمللی راه یافته، درباره مسیری که تا اسکار پشت سر گذاشته و آنچه تاکنون یاد گرفتهاند، گفتوگو میکند. این مجله آمریکایی در همین راستا گفتوگوی جدیدی با اصغر فرهادی کارگردان مطرح ایرانی انجام داده که در ادامه میخوانید:
شما در یک جایزه آمریکایی نماینده کشورتان ایران هستید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
من خودم را بیش از هر چیزی یک فیلمساز میدانم و سعی میکنم روی فیلمهایی که میسازم تمرکز کنم. در گذشته چیزهایی خارج از دنیای سینما اتفاق افتاد اما همیشه سعی میکنم اطمینان حاصل کنم که فیلمم تحت الشعاع این چیزها قرار نگیرد و مردم فیلمهایم را بدون هیچ پیش فرضی تماشا کنند. اما این را هم بگویم که من همچنین یک شهروند هستم و وقتی اتفاقی میافتد به عنوان یک شهروند به آن واکنش نشان میدهم. اگر این اتفاق مردم کشورم را خوشحال کند، مرا نیز خوشحال میکند. این مساله را بعد از بردن دو اسکار تجربه کردم. مردم در داخل ایران خیلی خوشحال بودند و این یکی از موهبتهای زندگی من بوده است، یکی از شادترین لحظات عمرم.
بعد از برد دو اسکار، رسیدن به فهرست کوتاه جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی برای شما چه معنایی دارد؟
این که قهرمان تا این مرحله رسیده مخاطب را ترغیب میکند این فیلم را ببیند. بنابراین دامنه مخاطبان فیلم را در سراسر جهان گسترش میدهد.
شبکههای اجتماعی نقش مهمی در روایت قهرمان بازی میکند، آیا فکر میکنید این همان بعدی است که به مخاطبان جهانی کمک میکند با این فیلم ارتباط برقرار کنند؟
بله، یکی از زیرداستانهای فیلم حول شبکههای اجتماعی میگردد. من به هر کشوری که رفتم این یکی از موضوعاتی بود که مردم دربارهاش حرف میزدند. این نشان میدهد شبکههای اجتماعی این روزها جزئی از زندگی همه افراد است.
با این که فیلم شما به فهرست کوتاه جایزه اسکار برای بهترین فیلم بینالمللی راه یافت اما شاخه بهترین فیلم جوایز اسکار در طول تاریخ معمولا از وجود فیلمهای غیرانگلیسی زبان خالی بوده است. انگل (۲۰۱۹) اولین برنده غیرانگلیسی زبان این جایزه در تاریخ بود. آیا فکر میکنید فیلمهای بینالمللی در صحنه رسانهها و محافل نقد سینمایی آمریکا به انزوا کشیده شدهاند؟ اگر اینطور است، آیا راهی هست که این روند را در فصل جوایز سینمایی اصلاح کنیم؟
اساسا از آنجایی که این روزها روز به روز به تعداد اعضای بینالمللی کمیته اسکار افزوده میشود، تمرکز روی فیلمهای بینالمللی نیز روبه افزایش است. هرساله تعداد اعضای بینالمللی که برای جوایز اسکار حق رای دارند اضافه میشود و این مساله تمرکز بیشتری را متوجه فیلمهای بینالمللی کرده است. یکی دیگر از نشانههای پیشرفت نیز این است که نام این شاخه از جوایز اسکار از بهترین فیلم خارجی به بهترین فیلم بینالمللی تغییر کرد. همه اینها کمک میکند توجهات به سمت فیلمهای غیرآمریکایی جلب شود.
وقتی از مخاطبان غربی میخواهید یک فیلم بلند بین المللی را تماشا کنند معمولا روی مدت زمان فیلم تمرکز میکنند. به عبارت دیگر، منتقدان معمولا فیلمهای خارجی را به علت طولانی بودن نکوهش میکنند اما فیلم انتقام جویان: پایان بازی سه ساعت است و طرفداران دنیای سینمایی مارول میگویند اگر طولانی تر هم بود نگاهش میکردند. آیا این به نظر شما منصفانه است؟
به نظرم کیفیت فیلم از مدت زمان آن مهمتر است. اگر یک فیلم جالب باشد به مدت زمان آن توجه نمیکنیم. گاهی اوقات یک فیلم کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای میبینیم و برایمان طولانیتر به نظر میرسد. فکر نمیکنم در ارتباط برقرار کردن با مخاطب مهمترین بعد یک فیلم الزاما مدت زمان آن باشد. اگرچه مخاطبان به طور کلی فیلمهایی را دوست دارند که ریتم تندی داشته باشند با این حال اعتقاد دارم که نمیتوانیم بگوییم مدت زمان یک فیلم تنها عاملی است که به شما میگوید آیا با مخاطبش ارتباط برقرار خواهد کرد یا نه.
آکادمی (اسکار) در تاریخ خود به کشورهای اروپایی ارجحیت داده است تا جایی که تعداد اسکارهایی که به ایتالیا و فرانسه رسیده سه برابر کشوری مثل ژاپن است. ایران به لطف شما میانگین خوبی دارد. با این وجود آیا باید تنوع اسکار را با فیلمهایی از سراسر جهان افزایش داد؟
فکر میکنم همین حالا نیز این اتفاق در حال روی دادن است و کشورهای بیشتری به سمت این هدف در حرکتند. معتقدم ظرف چند سال آینده شاخه بهترین فیلم بینالمللی به یکی از ستونهای اسکار تبدیل خواهد شد. این مساله به بالارفتن کیفیت فیلمها نیز کمک میکند. اما سوای این که یک فیلم مال کدام کشور است، فکر میکنم این کیفیت آن فیلم است که تعیین میکند در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد یا نه.
برچسبها اصغر فرهادی قهرمان آکادمی اسکارمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اصغر فرهادی قهرمان آکادمی اسکار اصغر فرهادی قهرمان آکادمی اسکار بهترین فیلم بین المللی مدت زمان یک فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ «مردن» لولای ۲۰۲۴ را برد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، درامی درباره یک خانواده ناکارآمد با عنوان «مردن» ساخته ماتیاس گلاسنر برنده جایزه بهترین فیلم جوایز لولای ۲۰۲۴ آلمان شد.
«مردن» یکی از محبوبترین فیلمهای منتقدان در جشنواره فیلم برلین امسال بود و گلاسنر موفق به کسب جایزه خرس نقرهای بهترین فیلمنامه شد. در این فیلم لارس آیدینگر در نقش یک رهبر ارکستر کلاسیک با خانوادهای بسیار به هم ریخته بازی میکند.
کورینا هارفوخ نیز برای بازی در این فیلم در نقش مادر تندزبان و خونسرد آیدینگر، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. هانس اووه باویر، همبازی او در این فیلم نیز عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را گرفت. «مردن» همچنین جایزه لولا را برای بهترین موسیقی فیلم برای آهنگساز لورنز دانگل دریافت کرد.
عایشه پولات جایزه لولای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را برای فیلم «در نقطه کور» که فیلمی مهیج از ترکیه امروز است، از آن خود کرد. این فیلم که سال پیش در بخش برخوردهای برلیناله به نمایش درآمد، برنده جایزه برتر جشنواره فیلم اولدنبورگ که از سینمای مستقل آلمان تجلیل میکند، شد. این فیلم درباره یک گروه فیلمسازی آلمانی است که در یک روستای کردنشین دورافتاده ترکیه فیلمی مستند میسازند و شاهد اتفاقهای مرموزی میشوند و در یک توطئه شوم گیر میافتند. این فیلم همچنین عنوان سوم بهترین فیلم لولا را از آن خود کرد و لولای برنز را دریافت کرد.
سیمون مورزه لولای بهترین بازیگر مرد نقش اول را برای بازی در فیلم «روباه» به کارگردانی آدریان گوگینگر برد. داستان این فیلم در جنگ جهانی دوم میگذرد و سرباز جوان آلمانی را به تصویر میکشد که یک توله روباه زخمی را نجات میدهد و با خود به فرانسه اشغالی میبرد. این فیلم که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده نایب قهرمان بهترین فیلم لولا شد و لولای نقره را نیز از آن خود کرد.
جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به ادل نویهاوزر برای بازی در «۱۵ سال» تعلق گرفت که دنباله کریس کراوس از دارم «چهار دقیقه» او در سال ۲۰۰۶ است و هانا هرتساشپرونگ و کریستین فریدل بازیگران «منطقه مورد علاقه» در آن بازی کردهاند.
فیلم علمی تخیلی تجربی «تئوری جهانی» ساخته تیم کروگر که یک درام سیاه و سفید درباره جهان چندگانه است، برنده بزرگ بخشهای فنی شد و لولای بهترین فیلمبرداری (برای رولاند استوپریچ)، بهترین جلوههای ویژه (کارلم صالح، آدریان مهیر)، بهترین طراحی صحنه و لباس (برای کوسیما ولنسر و آنیکا کلات) را برد. این فیلم سال پیش در ونیز به نمایش درآمد و برنده جایزه منتقدان مستقل ونیز شد.
بازآفرینی فیلم زندگینامهای «دختری که میشناسی حقیقی است» از دنیای موسیقی پاپ دهه ۱۹۸۰ برنده لولا برای بهترین طراحی لباس و بهترین آرایش چهره و مو شد.
جایزه بهترین مستند به «هفت زمستان در تهران» به کارگردانی استفی نیدرزول رسید. این فیلم جایزه بهترین تدوین را هم برد.
جوایز فیلم آلمان علاوه بر اینکه برترین جایزه سینمای آلمان است، هر سال حدود ۳.۲۵ میلیون دلار (۳ میلیون یورو) جایزه نقدی به برندگان و نامزدها برای تامین مالی پروژههای آینده اهدا میکند.
هانا شایگولا، اسطوره ۸۰ ساله سینمای آلمان هم جایزه لولای افتخاری برای یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.
کد خبر 6097022