فیلمهای ایرانی که نامهای مشابه دارند | از یاغی تا قهرمان اصغر فرهادی
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۸۷۶۹۳
به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از نامهای مشترک، اتفاقی است که در سینما، تلویزیون و البته شبکه خانگی بارها اتفاق افتاده است. در این مطلب چند مورد از آنها آورده میشود.
یاغی | (جهانگیر جهانگیری ۱۳۷۶) و (محمد کارت ۱۴۰۱)تازهترین مورد در این زمینه سریال « یاغی» است. پیش از محمد کارت و در نیمههای دهه هفتاد زنده یاد جهانگیر جهانگیری از این عنوان استفاده کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی هم دیگر فیلم مطرحی است که عنوانی تکراری دارد. در سال ۱۳۷۰ فیلمی ورزشی با این عنوان به کارگردانی سیامک اعتمادی تولید شد. این فیلم هم به دلیل دریافت درجه کیفی«ج» اکران محدودی در سینماها داشت. جمشید هاشم پور در این فیلم نقش یک مربی کشتی را بازی میکند.
میخواهم زنده بمانم | (ایرج قادری ۱۳۷۳) و (شهرام شاهحسینی ۱۳۹۹)«میخواهم زنده بمانم» یکی دیگر از عناوینی است که تا الان دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. این نام نخستین بار روی فیلمی از ایرج قادری نشست. در سال ۱۳۷۳ مرحوم قادری به تهیهکنندگی برادران شایسته فیلمی با عنوان«میخواهم زنده بمانم» را کارگردانی کرد. عنوان این فیلم برگرفته از فیلمی کلاسیک به کارگردانی «رابرت وایز» بود. این فیلم در سال ۱۹۵۸ میلادی با بازی «سوزان هیوارد» نامش در سینمای جهان جاودانه شد. ۲۵ سال بعد از اکران فیلم ایرج قادری، سریالی با همین عنوان در شبکه خانگی به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیهکنندگی محمد شایسته تولید شد. در تیتراژ پایانی سریال به دلیل استفاده از این عنوان به زندهیاد قادری ادای احترام شده است.
غزل | (مسعود کیمیایی ۱۳۵۵) و (محمدرضا زهتابی ۱۳۸۰)«غزل» هم جز عناوینی است که در سینمای ایران دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۵ فیلمی براساس داستان «مزاحم» نوشته بورخس ساخت و نام«غزل» را برای آن انتخاب کرد. محمدعلی فردین، پوربنایی و فرامرز قریبیان بازیگران این فیلم هستند. ۲۵ سال بعد از ساخت این فیلم و در دورانی که فیلمهای دختر پسری مد بود، محمدرضا زهتابی فیلمی در این گونه با نام«غزل» ساخت. این فیلم در گیشه شکست سنگینی را متحمل شد.
پدر | (مجید مجیدی ۱۳۷۵) و (بهرنگ توفیقی ۱۳۹۷)مجید مجیدی در سال ۱۳۷۵ فیلمی با نام «پدر» ساخت. این فیلم در جشنواره پانزدهم مورد توجه هیات داوران قرار گرفت جوایز بخش اصلی را به خودش اختصاص داد. سالها بعد سریالی با همین نام به تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ نوفیقی برای شبکه دو ساخته شد. این سریال که جز کارهای پرمخاطب و جنجالی تلویزیون بود در سال ۱۳۹۷ روی آنتن رفت.
کیمیا | (احمدرضا درویش ۱۳۷۳) و (جواد افشار ۱۳۹۴)«کیمیا»عنوانی است که نخستین بار توسط احمدرضا درویش مورد استفاده قرارگرفت. او در سال ۱۳۷۳ فیلمی با این نام ساخت. در سال ۱۳۹۴ هم جواد افشار از این نام برای سریالش استفاده کرد. سریال «کیمیا» که عنوان طولانی ترین سریال ملودرام تلویزیون را با خود یدک میکشد توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. هر دو کارگردان به دلیل اینکه نام کاراکتر اصلیشان «کیمیا» بود این نام را برای آثارشان انتخاب کردند.
نازنین | (علیرضا داودنژاد ۱۳۵۴) و (مهدی گلستانه ۱۳۹۲)«نازنین» عنوان فیلمی است به کارگردانی علیرضا داودنژاد که آن را در سال ۱۳۵۴ جلوی دوربین برد. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی داودنژاد بعد از نگارش فیلمنامه چند فیلمفارسی است. گوگوش و چنگیز وثوقی بازیگران اصلی فیلم هستند. نام «نازنین» یکبار دیگر هم در سینمای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.در سال ۱۳۹۲ فیلمی با این عنوان به کارگردانی مهدی گلستانه در دفتر حسین فرحبخش تولید شد.
«قدغن»، « عروس فراری»، «فوتبالیستها» و… دیگر عناوینی هستند که در فیلمهای قبل و بعد از انقلاب مورد استفاده قرار گرفتهاند.
منبع: فیلمنیوز
کد خبر 678880 برچسبها تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران سریال خانگیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران سریال خانگی مورد استفاده قرار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۸۷۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
عصر ایران؛ هومان دوراندیش - ممنوعیت پخش سریال "حشاشین" در ایران، مبتنی بر این دو "دلیل" بوده: تحریف تاریخ اسلام، ضد ایرانی بودن سریال. البته در توجیه این ممنوعیت به "رویکرد سیاسی مغرضانه" هم اشاره شده که به نظر میرسد این رویکرد ادعایی، از نظر ممنوعکنندگان پخش این سریال در ایران، انگیزۀ تحریف تاریخ اسلام در این سریال و جهتگیری ضد ایرانی آن بوده.
(مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفته است: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.)
خلاصه اینکه از نظر مقامات ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی)، مشتی مغرض در مصر نشستهاند و سریالی ساختهاند برای تحریف تاریخ اسلام و ضدیت با ایران و ایرانی.
دقیقا معلوم نیست تحریف تاریخ اسلام چه معیارهایی دارد. دربارۀ سریال مختارنامه نیز برخی از نظر اهل سنت چنین نظری داشتند و البته نحوۀ شخصیتپردازی عبدالله بن زبیر (با بازی رضا کیانیان) را مغرضانه میدانستند.
طبیعتا در درون هر دینی، بین پیروان مذاهب مختلف، اختلاف نظرهایی دربارۀ وقایع و شخصیتهای تاریخی وجود دارد. خارج از ادیان نیز چنین اختلافاتی طبیعی است. مثلا هر فیلمی که دربارۀ ژاندارک یا لوتر و کالون ساخته شود، احتمالا مناقشاتی را بین مورخان و چه بسا کاتولیکها و پروتستانها پدید آورد.
اما آیا چنین مناقشاتی دلالت دارد بر اینکه ما حق نداریم سریال حشاشین را ببینیم؟ و اگر این سریال را ببینیم ایمان خودمان را به شخصیت حسن صبّاح از دست میدهیم؟ اساسا مگر کسی در جامعۀ ایران شیفتگی خاصی نسبت به حسن صباح دارد که نگران باشیم کسانی در مصر از او چه تصویری ترسیم کردهاند؟
حسن صباح که جزو مقدسات نیست. بر فرض که سازندگان سریال حشاشین از او به بدی یاد کرده باشند. میتوان سریال را دید و نقاط ضعف یا حتی حرف اصلیاش را نقد کرد. اینکه عدهای برای مردم تصمیم بگیرند حق ندارید این سریال را تماشا کنید، از عجایب است؛ چون این سریال نه پورنوگرافیک است، نه علیه مقدسات شیعی است و نه حتی متعرض شخصیتهای برجستۀ مذهب تشیع شده است؛ یعنی افرادی نظیر سلمان و ابوذر و مالک اشتر، را که نزد شیعیان ایران از احترام ویژهای برخوردارند.
اگر هم این سریال ضد ایرانی باشد، قاعدتا چنگی به دل مردم ایران نمیزند و حتی ممکن است جمعی از آریاییهای غیور به صفحات مجازی سازندگان سریال هجوم ببرند و آنها را تنبیه کنند!
ولی واقعیت این است که سریال حشاشین، حسن صباح را شخصیتی در دل تاریخ و تمدن اسلامی ترسیم کرده است. علاوه بر این، فارغ از اینکه سازندگان سریال چه نیتی داشتهاند، حسن صباح عملا شخصیتی جذاب و دلنشین از آب درآمده است.
از این حیث سریال حشاشین تا حدی شبیه سریال امام علی (ع) شده که معاویه و عمرو عاص را جوری ترسیم کرده بود که بیننده از آنها بیزار نمیشد. در همان زمانی که سریال امام علی (ع) پخش میشد، بسیاری به داوود میرباقری ایراد گرفتند که چرا معاویه و عمرو عاص در سریالت جذابتر از سلمان و ابوذر شدهاند.
تازه اگر بپذیریم حسن صباح در "حشاشین"، به عنوان یک ایرانی، شخصیتی منفی و منفور است، خواجه نظامالملک هم به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی سریال، یک ایرانی است که در برابر او قرار دارد. اگر حسن صباح تروریست ترسیم شده، خواجه نظامالملک هم به درستی سیاستمداری قلمداد شده که بر ضرورت تدبیر و خرد سیاسی پا میفشارد. مبدع ترور هم در تاریخ اسلام، حسن صباح نبوده. در همان قرن اول هجری، افراد گوناگونی در تقابلهای سیاسی در جهان اسلام ترور شدند.
نکتۀ مهم دیگر اینکه، حسن صباح در اواسط قرن پنجم هجری در خانوادهای به دنیا آمد که شیعۀ دوازدهامامی بودند ولی بعدها به مذهب اسماعیلی گروید. یعنی او امام موسای کاظم و ائمۀ بعدی شیعیان را به عنوان امام قبول نداشت.
دربارۀ چنین فردی، قاعدتا در ایران نمیتوان فیلم و سریال مثبتی ساخت. این هم از عجایب است که خودمان حاضر نیستیم یک فیلم یا سریال در تجلیل از حسن صباح بسازیم، ولی به دیگران هم میگوییم چیزی در انتقاد از او نسازید!
در آغاز دهۀ 1390 که فیلم آرگو ساخته شد، برخی از مقامات سینمایی کشور گفتند این فیلم ضد ایرانی است. ولی آرگو را بسیاری از مردم دیدند و چون فیلم مهمی نبود، آب از آب تکان نخورد. یعنی فیلم، دست کم در ایران، تاثیرگذاری چندانی پیدا نکرد و امروز حتی کمتر کسی به خاطر دارد فیلمی به نام آرگو، روزی در این کشور اهمیت سیاسی پیدا کرده بود.
در سریال حشاشین، شخصیتی که حقیقتا نزد ایرانیان محبوب است، حکیم عمر خیام است که تصویری مثبت و دلنشین نیز از او ترسیم شده. همین نکته نیز یکی از دلایل ضد ایرانی نبودن سریال حشاشین است.
این هم از عجایب است که ما در کشور خودمان احتمالا دربارۀ خیام هم نمیتوانیم فیلم یا سریالی توام با تجلیل و تحسین بسازیم. اگر هم بتوانیم، دست کم مصریها زودتر از ما دست به کار شدهاند و خیام را در یک اثر هنری، به نیکی و دلنشین ترسیم کردهاند.
به هر حال حتی اگر ممنوعیت پخش سریال حشاشین در پلتفرمهای رسمی قابل توجیه باشد، منتفی شدن امکان دانلود این سریال در فضای مجازی به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ساترا تصمیم گرفته "حشاشین" از فیلیمو و پلتفرمهای مشابه پخش نشود؟ قبول. ولی اینکه کاری کردهاند که هیچ کس نتواند این سریال را دانلود و تماشا کند، شگفتآور است.
اگر الان یک استاد تاریخ بخواهد این سریال را دانلود و تماشا کند، چه کار باید بکند؟ باید بگوید ساترا صلاح دیده من به عنوان یک ایرانی مسلمان شیعه، این سریال را نبینم تا مبادا گمراه شوم؟ آیا این توهینآمیز نیست؟ و مگر حسن صباح مصداق "راه" است که بدبینی احتمالی به او پس از تماشای این سریال، مصداق "بیراهه" و "گمراهی" باشد؟
(اشتباه نشود. این یادداشت در دفاع از تمام محتوای سریال نیست. در دفاع از حق تماشای چنین سریالی است.)
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، میسازند(+ جلد)